Čajová konvice je sochařská práce spojená s užitkovým předmětem. Myslím, že právě na ní se nejlépe projeví hrnčířova kreativita, zručnost a především smysl pro praktičnost.
Plameny jsou štětce. Výrobky jsou plátno.
Keramika je jen umění plamene.
(Masakazu Kusakabe)
Tvrdá kamenina
pottery from the fiery furnace
Kamenina je materiál ušlechtilý již sám o sobě. Jedná se o neporézní nádoby s tvrdými glazurami pálené na 1 200°C a víc. Nádoby na fotkách jsou vypalovány v plamenné peci na dřevo na 1 300°C. No a čím, že je kamenina tak bezkonkurenční? Kameninová hlína snáší vysoké teploty výpalu při nichž dochází ke slinování střepu. Laicky řečeno: póry materiálu se stahují. Díky tomu do sebe nádoba při mytí, nebo běžném užívání nenasakuje vodu a nečistoty, jako běžné pórovinové zboží. To znamená, že je velmi hygienická. Při poklepu vydá zvučný zvonivý tón, dle síly střepu od kamenného až podobající se zvonění skla. Žádný nakřáplý hrnec: )Glazury pálené na tak vysoké teploty se označují, jako tvrdé. A je tomu tak. Nemusíte mít strach, že je poškrábete příborem. 1 300°C teploty jsou však tak vysoké, že při nich běžně vyhoří většina průmyslových barvítek do glazury. To je důvodem, proč je kamenina vždy svou barevností střídmá. Drží se příjemných, přírodních, okrových, hnědavých, nazelenalých a oranžových odstínů. Obzvláště pokud je pálená v plamenné peci. Zde, ale dochází k redukčnímu (kouřovému) prostředí, které silně ovlivňuje barevnost nádoby. Proto je kamenina pálená v plamenné peci neopakovatelným kouskem. A pro dřevopaliče je nakládka pece a její dokonalá znalost stejně důležitá, jako znalost točířská. Pec vytváří centimetr po centimetru glazuře rozličné podmínky, jež její barevnost silně ovlivňují.
Mé kobaltové dny
Tvrdá kamenina inspirovaná tvorbou ze starých západoslovenských dílen
Zahradní svítilny z tvrdé kameniny
Žádné komentáře:
Okomentovat